Dette skjedde i forbindelse med et seminar i regi av Testarena Kongsberg By&Lab og Applied Autonomy i samarbeid med Kongsberg kommune, Buskerud fylkeskommune, Kongsberg Teknologipark, Statens vegvesen ved Smarte Byer og Forskningsprosjektet Bevegelse.
Ett av målene med seminaret var å få frem at fremtidens bærekraft dreier seg om å tilrettelegge for god mobilitet der man ikke skal være avhengig av å hverken kjøre ellereie egne maskiner eller biler. Det var daglig leder i det tyske selskapet Spring Mobility GmbH; Damien Declercq, som selv stod for demonstrasjonen.
UNIK TYSK MODELL
– Spring S1 er den første maskinen av sitt slag i verden, og den er utstyrt med sensorer, laser og en rekke radarer som gjør den veldig sikker og effektiv i drift. Den stopper straks det er noe som kommer i veien. S1 kan programmeres til å feie bare ett avgrenset område, eller ta flere områder etter tur. Interessen for både maskinen og den nye teknikken har vært veldig stor her i Kongsberg, og vi er veldig fornøyde med å kunne delta på dette seminaret i teknologiparken og samtidig få vist fram maskinen, sier Declercg som håper og tror på en bestilling av maskiner fra en større aktør i Berlin om ikke så lenge.
Driftssjef Frank Abelsen ved Kongsberg Teknologipark er glad for at de nå er en hyppig brukt arena for uttesting av nye typer maskiner og tjenester som blant annet den selvkjørende maskinen Spring S1.
– I Kongsberg Teknologipark er det bedrifter som arbeider med de fleste former for teknikk, enten det er på havbunnen eller innen romfart. Dette er bedrifter som pusher oss til å strekke oss stadig lengre i forhold til den tekniske utviklingen og i arbeidet med å få til en mest mulig effektiv drift av våre 350.000 kvadratmeter med bygningsmasse, sier Abelsen.
– MANGE MULIGHETER
Avdelingsleder for drift og vedlikehold ved Kongsberg Teknologipark, Morten Mathisen, ser for seg mange bruksområder for en selvkjørende maskin som Spring S1.
– Maskinen vi så her i dag blir brukt til feiing av et avgrenset område, men den har jo teknikk og utstyr som kan brukes til mye mer. Vi bruker allerede roboter i dag til å klippe gress eller støvsuge, noe vi også kan tenke oss kan være oppgaver i en teknologipark. Maskinen kan blant annet kjøre rundt på inspeksjonsrunder på nattestid der den registrerer og filmer feil og mangler på veiene eller på bygningene våre som våre ansatte kan rette opp på dagtid. Målinger og registreringer er et annet bruksområde, og på sikt vil man sikkert også få maskiner som eksempelvis tar i mot besøkende og vise de til rett sted, sier Mathisen.
VEGVESEN BLE INSPIRERT
Og i likhet med mange av deltakerne så lot også Statens vegvesens representanter seg inspirere av demonstrasjonen av den selvkjørende maskinen som de nå vurderer som et aktuelt hjelpemiddel i fremtiden. – Dette er er både spennende og interessant, og noe vi må absolutt skal se nærmere på, sa sjefsingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen.
– Det er veldig spennende at offentlige virksomheter og privat sektor samarbeider om næringsutvikling. Dette er en posisjon som vi prøver å utvikle i testarena Kongsberg. Det som er styrken her er at også små bedrifter er med, sier daglig leder i Applied Autonomy, Olav Madland.